vrijdag 22 september 2017

1.200 deelnemers voor het 14de Vlaams Congres Palliatieve Zorg: 'De laatste pijn voorbij'!

“De maatschappelijke ‘pijn’ om met ziekte en sterven om te gaan is de olifant in de kamer en beïnvloedt onherroepelijk de individuele pijn van de zieke en zijn naasten”, aldus dr. Gert Huysmans, voorzitter van de Federatie Palliatieve Zorg Vlaanderen.

“Zoals je longproblemen niet helemaal begrijpt als je niet ook naar luchtvervuiling kijkt, zo is de pijn van de zieke en zijn naasten moeilijk helemaal te doorgronden zonder ook de brede maatschappelijke context mee te bekijken.

Met de grote focus op levenseindebeslissingen is de aandacht voor dit brede verhaal van kwaliteitsvolle zorg in de laatste fase van het leven ondergesneeuwd geraakt.” Pijn kan vele gedaanten aannemen: fysieke pijn, de pijn van het afscheid en de vragen naar zin, de pijn van familie en naasten, de pijn van een samenleving die zich vaak onwennig voelt in de bejegening van ongeneeslijk zieken. Cicely Saunders, grondlegster van de Palliatieve Zorg, bedacht er de term ‘Total Pain’ voor. Dit is het onderwerp van deze 14e editie.

De Federatie Palliatieve Zorg Vlaanderen organiseert in samenwerking met drie netwerken palliatieve zorg van de provincie Oost-Vlaanderen het 14de Vlaams Congres Palliatieve Zorg op dinsdag 26 september 2017 van 13u tot 18u30 in zaal Capitole in Gent.

Deze editie van het congres, met als titel 'De laatste pijn voorbij', is met 1.200 deelnemers ruimschoots VOLZET. Goed omgaan met de pijn van zowel de zieke als zijn naasten vormt een blijvende uitdaging in de palliatieve zorg. Om hulpverleners uit diverse disciplines bij deze complexe opdracht te ondersteunen, brengt het congres hierover de laatste stand van zaken en nieuwe inzichten. Gastsprekers zijn prof. Ignaas Devisch, prof. dr. Johan Menten, dr. Anja Velghe, Pierre Mertens en Alexander Verstaen PhD
Het congres verwelkomt artsen, verpleegkundigen, verzorgenden, psychologen, sociaal werkers, vrijwilligers en andere geïnteresseerden.

Klik hier voor de flyer met meer informatie en het programma.
Via deze link kunt u - in primeur - de 13de jaargang van het Tijdschrift voor Palliatieve Zorg terugvinden dat volledig gewijd is aan de thema's pijn en lijden

Voor deelname en/of interviews – alle sprekers op het congres kunnen gecontacteerd worden – en meer informatie kunt u contact opnemen met:

Een organisatie in samenwerking met: