29 oktober 2018

Broers Sercu slaan de handen in elkaar voor palliatieve zorg in West-Vlaanderen

Op zaterdag 1 december staan de broers Sercu weer samen op een podium tijdens een benefietconcert in Cultuurcentrum De Spil in Roeselare. Het is een actie in het kader van de Warmste Week van Music for Life die de aandacht wil vestigen op het belang van en de nood aan kwaliteitsvolle palliatieve zorg. De opbrengst gaat naar de Netwerken Palliatieve Zorg in West-Vlaanderen.

Met zeven kinderen zijn ze ten huize van vader en moeder Sercu. Zes broers en een zus. Naast hun bloedband hebben ze nog iets anders gemeen: hun liefde voor muziek. Daarom besloten Sam, Kobe, Mathias, Jozef en Benjamin Sercu hun muzikale talenten te verenigen en riepen ze hun band 'De Broers' in het leven. Sindsdien weten ze met hun eigenzinnige covers en authentieke eigen nummers heel wat podia in te palmen. Kortom: een succesformule die garant staat voor een ontroerende ervaring van muzikaal broederschap.

Niet enkel de liefde voor muziek verbindt hen maar ook hun liefde voor de mens. Die kregen zij mee van wijlen hun moeder Bietje Sercu; een warme vrouw met een hart van goud die heel wat kwetsbare mensen onder haar vleugels nam, óók mensen in de laatste levensfase. Ze deed dit vanuit haar oprechte belangstelling in de medemens en haar geloof in het belang van eenvoudige, menselijke en liefdevolle zorg. Een zorg die ook de broers nauw aan het hart ligt.

Net zoals palliatieve zorg. Als geen ander geloven de broers in de meerwaarde ervan. Omwille van de nalatenschap van hun moeder maar ook omwille van eigen ervaringen. Zo zet Kobe Sercu zich al 20 jaar in voor palliatieve patiënten als hoofdverpleegkundige op een palliatieve eenheid. Sam Sercu kreeg een aantal jaren geleden te horen dat hij kanker heeft en er geen remedie is. Sindsdien schrijft hij zijn gedachten neer in de openhartige blog 'kankerekikooknieaandoen'.

De broers trekken maar al te graag aan de kar om de palliatieve netwerken in West-Vlaanderen te ondersteunen. Deze netwerken zetten zich dagelijks in om de uitbouw van palliatieve zorg in hun regio te ondersteunen. Dat doen ze met veel gedrevenheid maar ook met weinig middelen. Daardoor lopen nog te vaak te veel mensen de palliatieve zorg mis waar ze recht op hebben. Met dit benefietconcert willen de broers hier samen met de Federatie Palliatieve Zorg Vlaanderen verandering in brengen.

Meer informatie vind je terug in de uitnodiging van het benefietconcert
Bestel je tickets via de website of aan de balie van Cultuurcentrum De Spil

Kobe Sercu: hoofdverpleegkundige palliatieve eenheid van het Jan Yperman Ziekenhuis te Ieper
Telefoon: 0472721826 E-mail: Kobe.sercu@skynet.be